Metody skutecznej nauki - próby i błędy
Autorem artykułu jest Paweł Wilk
Promowano wiele sposóbów skutecznej nauki. Zawsze jednak wiadomym było, że każdy na te metody może inaczej reagować. Nie wszyscy jesteśmy tacy sami i nie wszystko działa w odniesieniu do każdego. Nie da się ukryć natomiast, iż zawsze decydująca rolę odegra rozumienie.
Zacznę pewnym nieco śmiesznym eksperymentem przeprowadzonym na kotach. Głodny kot znajduje się w klatce z prętów, na zewnątrz niej znajduje się kawałek mięsa. Kot widzi przynętę, może pomiędzy prętami wysuwać łapy, mięso znajduje się jednak poza jego zasięgiem. Aby je osiągnąć musi wydostać się z klatki, co jest możliwe jedynie po otwarciu skobelka. Kot wykonuje początkowo szereg ruchów, układając łapy w różnych pozycjach. Wreszcie jedna skutkuje, a klatka otwiera się. Doświadczenie to stanie się bardziej zrozumiałe po przeczytaniu tego artykułu.
Przez pryzmat psychologii, naukę języka można ująć jako problem, który musimy rozwiązać. A kiedy rozwiązanie problemu jest warunkiem uzyskania jakiejś nagrody, to każdy przy powtarzaniu się danej sytuacji, wykorzystuje swoje dotychczasowe doświadczenia. Samo powtarzanie tej sytuacji wpływa na skrócenie czasu wykonywania i zmniejsza liczbę błędów. Świadczy to o opanowaniu problemu, a zatem jest to proces uczenia się.
Jak zastosować to w nauce języka? Wspomniałem wcześniej, że język jest naszym problemem. Z pewnością nauka przebiega łatwiej, kiedy wiemy, że czeka na nas nagroda. Tą nagrodą są korzyści jakie możemy osiągnąć poprzez znajomość języka obcego (artykuł „Język obcy na polu zawodowym”). Co więc robimy, aby dostać nagrodę? Uczymy się i to przez powtarzanie. Powtarzamy te same sytuacje, scenki, słówka do uzupełnienia, przy czym to pozwala nam na stopniowe eliminowanie błędów i podnoszenie efektywności naszej nauki.
Dlatego właśnie kurs językowy powinien skupiać uwagę nie na zasypywaniu nowościami ucznia, lecz na stopniowym ich wdrażaniu, przywiązując największą wagę do powtarzania. Cała tajemnica tkwi w tym właśnie punkcie, ale kłopot z kolei leży po przeciwnej stronie. Uczniom najzwyczajniej nie chce się powtarzać tego samego. Reguła, że im szybciej chcemy coś osiągnąć, tym szybciej musimy działać, w złej interpretacji przeniosła się do nauki. Powoduje bowiem wzrost jej chaotyczności przez co traci ona swoją skuteczność, a w uczestniku wzbiera frustracja.
Na koniec chciałbym powrócić do przytoczonego doświadczenia od którego zacząłem. Postawmy się teraz w roli kota. Jesteśmy w klatce, czyli tkwimy w niewiedzy. Poza klatką leży kawałek mięsa, czyli nasz cel jaki chcemy osiągnąć (np. wymarzona praca czy wakacje). Jednak jest on poza naszym zasięgiem, ponieważ ogranicza nas niewiedza. Kluczem do osiągnięcia celu jest skobelek otwierający klatkę, czyli w naszym przykładzie kurs językowy. Jeżeli jest właściwy to klatka na pewno się otworzy, musimy jedynie w odpowiedni sposób się do tego zabrać, powtarzając wszystkie elementy na różne sposoby. Ostatnie powtórzenie uświadomi nas w tym, że problem opanowaliśmy i możemy iść dalej.
---Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz